Календарно-тематичне планування з музичного мистецтва



КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
1 КЛАС
(Автори Л.С.Аристова, В.В.Сергієнко )
Тема уроку
Основні поняття для засвоєння
Матеріал для музичного сприймання
Матеріал для виконання
Дата

І семестр
Тема. Про що розповідає музика (16 год)


1.
Світ, що зветься музикою
Правила слухання, співу, засвоєння поняття «музичні та шумові звуки»

В.Косенко. «Пасторальна»
М.Дремлюга. «Пісня про школу»


2.
Світ музичних настроїв

Засвоєння понять «пульс», «шумові та музичні звуки». Метод пластичного інтонування.
Д.Кабалевський. «Клоуни»; Л.Бетховен. «Весела. Сумна»
М.Дремлюга. «Ми йдемо сьогодні в клас»


3.
Музика осені
Засвоєння понять «довгі та короткі звуки», «ритм»
В.Косенко. «Дощик»; М.Парцхаладзе. «Осінній дощик»

З.Левіна «Що нам осінь принесе?»



4.
Музичні звуки лісові
Засвоєння понять «довгі та короткі звуки»
В.Подвала «Музичні загадки»; Е.Гріг «Пташка»
А.Філіпенко. «На мосточке»


5.

Край, у якому ти живеш
Засвоєння понять «гопак», «троїсті музики», «народні музичні інструменти», «скрипка», «бандура»
Український народний танець «Гопак»; українські трості музики
Українська народна пісня «Ой, є в лісі калина»


6.
Колискова – початок музики й життя
Засвоєння поняття «народна музика»
Л.Ревуцький. «Колискова»
Латиська народна пісня «Ой, я, жу-жу»


7.
Давній танець менует
Розкриття поняття «темп»
Й.-С. Бах. «Менует»
А.Філіпенко «Узяла лисичка скрипку»


8.
Музичні барви осені
Визначення напряму руху мелодії
П.Чайковський. «Жовтень. Осіння пісня»
Укр..нар.пісня «Ходить гарбуз по городу»


9.
Про шо волинка грає
Ознайомлення з музичними інструментами
Й.-С. Бах. «Волинка»
А.Філіпенко. «Веселий музикант»


10.
Як музика передає настрій
Порівняння в музиці
В.Косенко. «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»
В.Верменич. «Веселі чобітки»


 11.
Як музика розповідає про почуття
Почуття у музиці
 П.Чайковський. «Хвороби ляльки», «Нова лялька»
В.Верменич. «Калинова пісня»


12.
Як музика передає рух

Засвоєння поняття «марш»
П.Чайковський «Марш дерев’яних солдатиків», Д.Кабалевський. «Кавалерійська»
О.Янушкевич. «Пісня про зарядку»


13.
То сніжинки, мов пушинки, налетіли
Засвоєння понять «характер», «темп», «динаміка», «засоби виразності»
Р.Шуман. «Дід Мороз»
А.Філіпенко. «То сніжинки, мов пушинки»


14.
У світі музичної зимової казки
Метод пластичного інтонування
Р.Шуман. «Дід Мороз»
В.Верменич. «Запросини Діда Мороза»


15.
Зимові музичні візерунки
Розкриття понять «колядка», «щедрівка»
Український народний танець «Метелиця»
Колядка «Коляд, коляд, колядниця»; щедрівка «Щедрівочка щедрувала»


16.
Урок зимовий - підсумковий
Урок - узагальнення
П.Чайковський. «Марш дерев’яних солдатиків», «Нова лялька»; В.Косенко. «Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»; Р.Шуман. «Дід Мороз», «Сміливий вершник»; українські народні танці «Метелиця», «Гопачок»
А.Філіпенко. «То сніжинки, мовпушинки», «Новорічна»; колядки та щедрівки; виконання вивчених пісень за бажанням учнів












КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
2 КЛАС
(Автори Л.С.Аристова, В.В.Сергієнко )
1-й семестр
Тема 1. Типи музики (8 год)
Дата

Ур
Тема уроку
Сприйняття та інтерпретація творів музичного мистецтва
Виконання творів музичного мистецтва
Елементи інтеграції

Основні поняття

1
Жили-були три музичні кити
Д. Кабалевський, «Три кити»
«Пісня про школу»      сл. В. Вікторова,        муз. Д. Кабалевського

Музика
Пісня, танець, марш

2
На гостини до пісні
Л. ван Бетховен, «Бабак»
«Пісня про школу»      сл. В. Вікторова,         муз. Д. Кабалевського,  поспівка «Бім-бом»
Фр. м/ф «Кицін дім»;Фр. м/ф або к/ф «Золотий ключик або Пригоди Буратіно»
Пісня
Мелодія

3
У королівстві співучих мелодій
Я. Степовий, «Лугом іду»
«Школяр»,                     сл. Б. Лепкого,            муз. Ф. Колесси
Фр. м/ф «Пісенька для всіх»
Пісня

4
Запрошує танець…
П. Чайковський, вальс з балету «Спляча красуня»; С. Рахманінов, «Італійська полька»
«Школяр»,                     сл. Б. Лепкого,            муз. Ф. Колесси, поспівка «Ми співали»
Фр. з б-ту «Спляча красуня»
Фр. м/ф «Спляча красуня»
Танець
Полька

5
Танці жартують
Д. Шостакович, «Вальс-жарт»; Д. Кабалевський «Танець молодого бегемота»
«Ой заграйте, дударики», сл. В. Панченка,          муз. А. Філіпенка

Танець
Вальс

6
Крокуємо разом…
Д. Кабалевський, «Три варіанти маршу»;               Є. Адамцевич, «Запорізький марш»
«Ой заграйте, дударики», сл. В. Панченка,         муз. А. Філіпенка, поспівка «Добрий день вам, діти»

Фр. к/ф «Вогнем і мечем» Запорізький марш
Марш

7
Марші… для іграшок
П. Чайковський, «Марш дерев’яних солдатиків»;
М. Блантер, «Футбольний марш»
«Веселий музикант»    сл. Т. Волгіної,           муз. А. Філіпенка
Фр. м/ф «Дитячий альбом. Марш дерев’яних солдатиків»;  Фр. м/ф «Як козаки у футбол грали»

Марш

8
Пісня, танець і марш… зустрічаються
Б. Фільц, «Коломийка»;    П. Чайковський, «Танець з кубками» з балету «Лебедине озеро»;              Г. Татарченко, «Гей ви, козаченки»
«Веселий музикант»    сл. Т. Волгіної,           муз. А. Філіпенка, поспівка «Дзвінка пісенька»

Пісня
Танець
Марш


Тема 2. Виражальне та зображальне в музиці (8 год)

9
У колі музичних настроїв
Л. ван Бетховен, «Весела. Сумна»
Білоруська нар. пісня «Перепілонька»

Музика виражає


10

Музика і рух
М. Глінка, «Попутна пісня», М. Римський-Корсаков, «Політ джмеля» з опери «Казка про царя Салтана»
Білоруська нар. пісня «Перепілонька», поспівка «Ми крокуєм вгору»
Фр. м/ф «Казка про царя Салтана»
м/ф «Політ джмеля»
Музика зображає

11
Створюємо музичні портрети
Д. Кабалевський, «Три подружки»
А. Мігай, «Зимонька-зима»

Музичний портрет

 12
Як музика малює картини природи?
Е. Гріг, «Ранок» із сюїти «Пер Гюнт»
А. Мігай, «Зимонька-зима», поспівка «Зимонька»
Фр. м/ф «Музичне шоу» (Е.Гріг «Ранок»)


13
Який характер музики?
В. Даченко, «Сердитий гном»; М. Сильванський, «Пташка і кицька»
«Семеро гномів» сл. і музика А. Житкевича
Фр. м/ф «Білосніжка і семеро гномів»
м/ф «Про те, як гном пішов з дому»
фр. м/ф «На гостинах у гномів»
Характер у музиці

14
Святкуємо разом із музикою
У. н. пісня «Ой сивая тая зозуленька»                          в обр. М. Леонтовича
«Семеро гномів» сл.  і музика А. Житкевича, поспівка «Щедрик»

Обробка пісні


    15
 -  16
Перевір себе
Урок-концерт
Музичні твори на вибір учителя та учнів










КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
3 КЛАС
(Автори Л.С.Аристова, В.В.Сергієнко )

Тема уроку
Сприйняття та інтерпретація творів музичного мистецтва
Виконання творів музичного мистецтва
Елементи
інтеграції
Основні
поняття
Дата
ОСНОВНІ ВЛАСТИВОСТІ МУЗИКИ: ПІСЕННІСТЬ, ТАНЦЮВАЛЬНІСТЬ, МАРШОВІСТЬ (8 год)
1
Нова зустріч у країні музики
Р Щедрін “Ніч”, “Золоті рибки”; “Цар Горох” з балету “Горбоконик”
“Засмутилось кошеня” (сл. П. Воронька, муз.
І. Кириліної)
Фр. м/ф “Коник- горбоконик”
Пісенність, тан-
цювальність,
маршовість

2
Таємниці пісен­ної музики
М. Дремлюга “Лірична пісня”
Поспівка “Ми — третьо­класники” (сл. і муз.
Д. Кабалевського). По­вторення: “Засмутилось кошеня” (сл. П. Во­ронька, муз. І. Кириліної)
К. Візерслун “Зо­лоті стовпи”
Музичні інстру­менти: форте­піано, піаніно, рояль

3
Таємниці пісенної музики (продовження)
П. Чайковський “Баркарола”
“Шпачок прощається” (сл. М. Івенсен, муз.
Т Попатенко)
Д. Левін “Барка­рола”;
С. Шишко “Осінь”
Баркарола

4
Таємниці
танцювальної
музики
Ж. Колодуб “Гуцульський та­нець”; невідомий автор І пол. ХІХ ст. “Симфонія” (козачок)
Повторення: “Шпа­чок прощається” (сл. М. Івенсен, муз. Т По­патенко)

Ноти

5
Таємниці тан­цювальної му­зики (продов­ження)
М. Глінка “Арагонська хота”
“Ой на горі жита много” (укр. нар. пісня в обр.
Г Верьовки)
Т. Стрежбецька “Арагонська хота”
Хота; музичні інструменти: гітара, каста­ньєта

6
Таємниці мар­шової музики
Ф. Шуберт “Військовий марш”; Л. ван Бетховен “Симфонія № 5” (ІІІ частина)
“Будем козаками” (сл. і муз. А. Загруд- ного)

Нотоносець

7
Зустріч музич­них жанрів
Ж. Бізе “Кармен” (увертюра до опери)
Повторення: “Будем козаками” (сл. і муз. А.Загрудного)

Увертюра; музичні інстру­менти: кобза, бандура

8
Зустріч му­зичних жанрів (продовження)
Ф. Шопен “Прелюдія № 7”, “Прелюдія № 20”
Е. Гріг “Ранок” із сюїти “Пер Гюнт”
Т. Кіттельсен, ілюстрації до п’єси Г. Ібсена “Пер Гюнт”
Нота“до”

ІНТОНАЦІЯ (6 год)
9
Знайомство з феєю Інтона­цією
“Базіка” (сл. А. Барто, муз. С. Прокоф’єва )
“Співучий колобок”, (сл. В. Кленця, муз. В. Поповича)

Скоромовка; нота“ре”

10
Жартівливі та сумні інто­нації
В. Косенко “Дощик”, “Гумо­реска”, “Колискова”
Повторення “Співучий колобок” (сл. В. Кленця, муз. В. Поповича)
Г. Роузленд “Ко­лискова”
Інтонація; нота “мі”

11
Ритмічні інто­нації
М. Римський-Корсаков “Три дива” “Тема Білки”, “Тема тридцяти трьох богатирів”, “Тема Царівни Лебідь” з опери “Казка про царя Салтана”;
М. Глінка “Марш Чорномора” з опери “Руслан і Людмила”
“Щеня і кошеня” (сл.
В. Вікторова, муз. Т По­патенко)
Ілюстрації до “Казки про царя Салтана”; м/ф “Казка про царя Салтана”; фр. х/ф “Руслан і Людмила”
Музична тема; музичні інстру­менти: флейта, флейта-пік- коло; нота “фа”

12
Виражально- зображальні музичні інто­нації
В. Кирейко “Награвання Лу­каша” з опери “Лісова пісня”;
М. Лисенко календарно-обря­дові пісні з опери “Зима і Весна”
Колядка “Добрий вечір тобі, пане господарю”
О. Симонова “Весна”
Виражальні інтонації, зобра­жальні інтонації; нота “соль”

13
Інтонація та імпровізація
Ж. Массне “Елегія”
Щедрівка “Павочка ходить”

Музичні інструменти: віолончель; нота “ля”

14
Інтонація та імпровізація в піснях-іграх
“Гра в зайчика”, обр. М. Леон- товича
“Коза” (укр. нар. пісня- гра)

Нота “сі”

15
Перевір себе
Музичні твори на вибір учителя та учнів

16
Урок-концерт

Тема уроку
Сприйняття та інтерпретація творів музичного мистецтва
Виконання творів музичного мистецтва
Елементи
інтеграції
Основні поняття
Дата
РОЗВИТОК МУЗИКИ (8 год)
17
Інтонаційно-
мелодичний
розвиток
музики
Т. Альбіноні “Адажіо”, ін­струментальне виконання, вокальне (Лара Фабіан або Сара Брайтман)
“Чому ведмідь узимку спить” (сл. О. Ковален­кова, муз. Л.Кніппера)

Скрипковий ключ

18
Ладовий роз­виток музики
Ф. Шуберт “Вальс”, “Але- грето”
“Гра в слова” (сл. і муз.
І. Арсєєва). Повторення: “Чому ведмідь узимку спить” (сл. О. Ковален­кова, муз. Л. Кніппера)
О. Песчана “Лука”, “Літо”
Ладовий розви­ток

19
Динамічний і темповий роз­виток музики
Й. Брамс “Угорський та­нець”
“Грицю, Грицю, до ро­боти” (укр. нар. пісня в обр. Я.Степового)

Тривалість нот

20
Варіаційний розвиток му­зики
М. Завадський “Шумка”
“Рушничок” (сл. Є. Лев­ченко, муз. А. Олейни- кової)

Варіаційний роз­виток; тривалість нот

21
Розвиток музики різних жанрів
Ф. Шопен “Вальс”, “По­лонез”
Повторення: “Рушничок” (сл. Є. Левченко, муз.
А. Олейникової)
Л. Афремов “Вальс”; Ф. Кам- мерер“Полонез”
Вальс, полонез

22
Симфоніч­ний розвиток музики
П. Чайковський “Симфонія № 4” (фінал); В. Сокальсь- кий “Симфонія соль мінор” (І частина)
“Подарунок мамі” (сл. Д. Чередниченка, муз. М.Катричка)
І. Левітан “Бере­зовий гай”
Симфонія; сим­фонічний розви­ток; паузи

23
Народна пісня у творчості композиторів
М. Лисенко “А вже весна”, хор з опери “Зима і Весна”
Повторення “Подарунок мамі” (сл. Д. Чередни­ченка, муз. М. Катричка)
І. Гончар “Вес­нянка”
Веснянки; такт

24
Багатогран­ність розвитку музики
С. Прокоф’єв “Тема Пет­рика”, “Тема Качки”, “Тема Пташки” з симфонічної казки “Петрик і Вовк”
Пісня-гра “Сива шапка” (сл. Л. Кроткевич, муз. В. Верховинця)
Фр. м/ф “Петрик і Вовк”
Музичний розмір

БУДОВА (ФОРМИ) МУЗИКИ (7 год)
25
Одночастинна форма музики
Ф. Шопен “Мазурка № 5”
“Пісня пастушка” (франц. нар. пісня)

Музична форма; одночастинна форма; музичні інструменти: со­пілка

26
Двочастинна форма музики
Е. Гріг “Пісня Сольвейг” з музичної п’єси “Пер Гюнт”
Повторення: “Пісня пастушка” (франц. нар. пісня)
Й. Бехсе “Соль­вейг чекає”
Рондо

27
Тричастинна форма музики
Е. Гріг “Танець Анітри”
“Соловеєчку, сватку, сватку” (укр. нар. пісня)

Тричастинна
форма.
Знаки альтерації. Піцикато

28
Тричастинна форма музики (продовження)
М. Лисенко “Експромт ля мінор”
“Писанка” (сл. В. Кленця та Н. Андрусич, муз.
М.Катричка)

Експромт

29
Форма рондо в музиці
В. А. Моцарт “Турецьке рондо”; Б. Фільц “Весняне рондо”
“Класне рондо” (поспівки на музику Д. Кабалевсь- кого)

Рондо; епізод

30
Варіаційна форма в музиці
М. Різоль “Ой на горі жито” (варіації на тему укр. нар. пісні)
“Ой на горі жито” (укр. нар. пісня в обр. К. Сте- ценка)

Варіації; музичні інструменти: баян, акордеон; реприза

31
Кульмінація в музичному творі
І. Дунаєвський “Діти ка­пітана Гранта” (увертюра до фільму)
“Заквітчали зорі обрій” (сл. А. Житкевича, муз. Л. Стельмащук)
П. Луганський, ілюстрації до ро­ману Ж. Верна “Діти капітана Гранта”
Кульмінація

32
Перевір себе
Музичні твори на вибір учителя та учнів

33
Урок-концерт
34­
35
Резерв




 КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Музика. 4 клас.

Музика єднає світ

№ п/п
  Дата
        Тема
             Теоретичні відомості
 Матеріал для сприймання
            Матеріал для виконання
                                                                          
І семестр.
Тема 1. Музика мого народу. ( 16 год )

1.

Музика мого народу
Символи України, Державний гімн України, музика професійна, народна та професійна в народному дусі
Легенда про пісню.
Державний гімн України.
Укр. нар. пісня «Ой, гиля, гиля, гусоньки, на став»
«Балада про мальви»
«Зоре моя вечірняя»
сл. Т. Шевченко, муз. Я. Степового
2.

Троїсті музики
Троїсті музики
Легенда про троїстих музик.
Троїсті музики
«Зоре моя вечірняя»
сл. Т. Шевченко, муз. Я. Степового
3.

Жниварські пісні
Особливості жанру жниварських пісень, групи жниварських пісень
«Поле моє, поле»
«У неділю раненько»
«Вийшли в поле косарі» (укр. нар. пісня)
4.

Українські народні жартівливі пісні
Особливості жанру жартівливих пісень, творчість М. Калачевського, симфонія
Укр. нар. пісня «Дівка в сінях стояла»
 М. Калачевський.
«Українська симфонія», ІІ частина

«Сіяв мужик просо» (укр. нар. пісня)
5.

Коломийки
Коломийки, народні інструменти гуцульського краю
Коломийки,
укр. нар. пісня «Верховино, світку ти наш
Коломийка «Підемо до калини»
6.

Колискові
Особливості жанру колискових пісень, ліга у вокальній музиці, канон
Казка «Колискова Дряпушкові»

«Ой ходить сон» (укр. нар. пісня)
7.

Вокальна й інструментальна музика
Вокальна й інструментальна музика, рапсодія, елегія, коломийка
Укр. нар. пісня «Верховино, світку ти наш».
Г. Майборода. «Гуцульська рапсодія».
М. Лисенко. «Елегія»
«Рідна мова»
сл. і муз. М. Катричко
8.

Музика мого народу (закріплення та узагальнення знань)
Підсумок знань
Музична вікторина
Тестові завдання
Виконання вивчених пісень
9.

Історичні пісні
Особливості жанру історичних пісень, козацтво, гетьмани України
Укр. нар. пісня «Ой на горі та й женці жнуть»
«Ой на горі та й женці жнуть»  (укр. нар. пісня)
10.

Думи
Думи, кобзар – народний співець, виконавець дум, музичні інструменти кобзарів

«Ой на горі та й женці жнуть»  (укр. нар. пісня)
11.

Кобзар – невмирущий народний співець
Думи, кобзар – народний співець, виконавець дум, музичні інструменти кобзарів
Т. Шевченко. «Перебендя», «Дума про козака  Голоту»
«Ой на горі та й женці жнуть»  (укр. нар. пісня)
12.

Постать творця (Маруся Чурай)
Постать Марусі Чурай, її пісенна творчість
Укр. нар. пісня «Засвіт встали козаченьки»
Щедрівка «Слава нашим господарям»
13.

Використання народних мелодій у творчості композиторів
Опера, увертюра, творчість М. Лисенка
М. Лисенко. Опера «Тарас Бульба». Увертюра
Щедрівка «Слава нашим господарям»
14.

Ліричні пісні
Особливості жанру ліричних пісень, симфонічний оркестр
Укр. нар. пісня «Віють вітри…»
М. Калачевський. «Українська симфонія» І частина (уривок)

«Чом, чом,чом, земле моя»
сл. В. Лебедової, муз. Д. Сичінського
15.

Календарно-обрядові пісні
Особливості жанру календарно-обрядових пісень, традиції свята Миколая, колядки, щедрівки

Колядки, щедрівки
«Забілів від снігу гай» (укр. нар. пісня)
Щедрівка «Чи дома, дома»

16.

Музика мого народу (підсумковий урок)
Підсумок знань
Музична вікторина
Виконання вивчених пісень